چه کسانی می توانند در تکمیل ظرفیت کنکور سراسری شرکت کنند؟  تکمیل ظرفیت چیست؟تکمیل ظرفیت به چه کسانی تعلق میگیرد؟چه کسانی نمیتوانند از تکمیل ظرفیت استفاده کنند؟تکمیل ظرفیت یا دانشجوی انتقالی؟! بعد از اعلام شدن نتایج نهایی کنکور و ثبت نام دانشجویان و آغاز کلاس‌ها، زمان اعلام تکمیل ظرفیت دانشگاه‌هاست؛ اما همیشه این سوال در ذهن جدیدالورودها وجود داشته که تکمیل ظرفیت در دانشگاه‌ها به چه معناست؟ در این مقاله به توضیح کامل شرایط تکمیل ظرفیت و نحوه پذیرفته شدن در کنکور سراسری می پردازیم. بعد از مطالعه مقاله تکمیل ظرفیت در صورت داشتن سوال می توانید از هر کجای کشور که هستید از طریق تماس  با تیم مشاورین  دپارتمان سنا 66437912-021  پاسخ سوالات خود را دریافت نمایید.

اگر جز متقاضیانی هستید که به هر دلیل موفق به قبولی در کنکور سراسری 98 نشده اید و یا قصد شرکت در کنکور سراسری 99 را دارید می توانید برای اطلاع از بهترین منابع و برنامه ریزی کنکور سراسری با دپارتمان مشاوره در ارتباط باشید به این نکته توجه داشته باشید که تخصص موسسه علوم پزشکی سنا کنکور تجربی می باشد.

تکمیل ظرفیت چیست؟

وقتی تعداد ثبت نام‌های دانشگاه‌ها کم باشد، این کمبود توسط سازمان سنجش با تکمیل ظرفیت پر خواهد شد؛ مثلا یک دانشگاه از تعداد 30 پذیرش داشته است اما 25 نفر ثبت نام کردند و هنوز 5 جای خالی در این دانشگاه باقیست؛ این 5 جای خالی در قالب تکمیل ظرفیت پر می‌شود.
سایر کسانی که در همان آزمون شرکت کرده بوند می‌توانند دوباره انتخاب رشته کنند تا اگر قبول شدند (طبق رتبه کشوری) برای ثبت نام اقدام کنند؛ البته داوطلبینی که قبل از تکمیل ظرفیت قبول شده باشند نیز میتوانند شانس خود را برای قبول شدن در دانشگاه‌های دیگر امتحان کنند.

چه کسانی میتوانند در تکمیل ظرفیت شرکت کنند؟

کلیه داوطلبانی که در کنکور سراسری مجاز شدند می توانند در تکمیل ظرفیت شرکت کنند، چه آنهایی که در انتخاب رشته اولیه قبول شده باشند و چه قبول نشده باشند؛ در واقع فقط مجاز شدن مهم است. فرض کنید داوطلبی در دانشگاه سراسری رشته جامعه‌شناسی یکی از دانشگاه‌های دور از شهر بومی خود را قبول شده است اما در دانشگاه آزاد مثلا رشته روانشناسی  واحد نزدیک شهر بومی خود نیز قبول شده باشد و ترجیح دهد تا به جای ثبت نام در دانشگاه سراسری به دانشگاه آزاد برود؛ در این صورت یکی از ظرفیت های رشته جامعه‌شناسی دانشگاه سراسری خالی می‌شود. به همین ترتیب اگر رشته‌ها و دانشگاه‌های مختلف را در نظر بگیریم، همه ساله تعداد بسیار زیادی از رشته‌ها و دانشگاه‌ها به دلیل انصراف دانشجو و یا ثبت‌نام در رشته دانشگاه دیگر دارای ظرفیت خالی می‌شوند. در این موقع دانشگاه اعلام تکمیل ظرفیت کنکور سراسری می‌کند تا دانشجویانی که می‌خواهند شانس خود را برای قبولی مجدد امتحان کنند، بتوانند دوباره انتخاب رشته دانشگاه نمایند.
مسلم است که دانشگاه‌ها زمانی می‌توانند متوجه شوند که آیا ظرفیت خالی دارند یا خیر که مهلت ثبت نام پذیرفته شدگان به پایان رسیده باشد. برای همین است که معمولا مدتی بعد از پایان مهلت ثبت‌نام دانشگاه‌های مختلف اعلام تکمیل ظرفیت می‌نمایند.

تکمیل ظرفیت یا دانشجوی انتقالی؟!
در اغلب موارد، دانشگاه‌ها با داوطلبینی که در انتخاب رشته اولیه قبول شدند و بعد در تکمیل ظرفیت نیز قبول می‌شوند، رفتاری شبیه به دانشجویان انتقالی دارند، مثلا به آنها خوابگاه نمی دهند!

افرادی که در تکمیل ظرفیت پذیرفته میشوند از کی سر کلاس می‌روند؟
داوطلبینی که در تکمیل ظرفیت قبول می‌شوند، ورودی بهمن ماه محسوب می‌شوند و از نیمسال دوم تحصیلی مجاز به انتخاب رشته و آغاز ترم جدید تحصیلی‌شان می‌شوند.
برخی دانشگاه‌ها و موسسات آموزش عالی که مرداد ماه، لیست پذیرش رشته‌های مورد نظر را به سازمان سنجش ارائه نکرده‌اند(به هر دلیلی شرایط پذیرش دانشجو برای نیمسال اول نداشته‌اند) و نیمسال دوم توانایی این امر را دارند، مهر ماه تعداد پذیرش در هر رشته را اعلام می‌کنند.
بعضی دانشگاه‌ها که برای اولین بار در یک رشته تحصیلی دانشجو می‌پذیرند نیز ممکن است در تکمیل ظرفیت کنکور سراسری قرار گیرند.

چه کسانی نمیتوانند از تکمیل ظرفیت استفاده کنند ؟
کسانی که در انتخاب رشته اولیه شرکت نکنند مشول تکمیل ظرفیت نمی‌شوند و این در حالی است که در گذشته، اگر داوطلب بعد از انتخاب رشته در دوره‌های غیرروزانه نیز قبول نمی‌شد، مجاز به شرکت در تکمیل ظرفیت نبود اما چند سالی است که این قانون برداشته شده است و غیرروزانه‌ها هم مشمول این طرح هستند.

شرايط تكميل ظرفيت دانشگاه آزاد
هر داوطلب تنها اجازه 100 انتخاب رشته را در تكميل ظرفيت دانشگاه آزاد  دارد و فقط در گرايش رشته خود مي توانند انتخاب رشته كنند به عنوان مثال داوطلباني كه در كنكور انساني شركت كرده اند ، تنها مي توانند از رشته محل هاي رشته انساني در تكميل ظرفيت برخوردار شوند.
لازم به ذكر است كه اگر داوطلبان در تكميل ظرفيت مهر و بهمن دانشگاه آزاد 98 شركت كنند و همچنين در انتخاب رشته شهريور ماه هم در دانشگاه آزاد پذيرش شده باشند ، پس از اعلام نتايج نهايي تكميل ظرفيت دانشگاه آزاد 98 ديگر قبولي در دانشگاهي كه شهريور ماه پذيرفته شده بودند لغو مي گردد و تنها اجازه تحصيل در دانشگاهي را دارند كه در مهر و بهمن پذيرفته شده اند.

لینک مرتبط با کنکور سراسری:

تعیین کد نظام وظیفه وضعیت برای پشت کنکوری ها

زمان اعلام نتایج کنکور سراسری 98 -سازمان سنجش آموزش کشور

12 ویژگی برای موفقیت در کنکور 99

 

دیدگاه‌ها  
+5 # Midya 1399-08-13 16:57
سلام من برای دانشگاه سراسری انتخاب رشته نکردم در تکمیل ظرفیت میتونم انتخاب رشته کنم؟
پاسخ دادن
+5 # Midya 1399-08-13 16:58
سلام من برای دانشگاه سراسری انتخاب رشته نکردم ایا میتونم در تکمیل ظرفیت انتخاب رشته کنم؟
پاسخ دادن
نوشتن دیدگاه

مطالب مرتبط

نکات مهم قبل از انتخاب رشته های علوم پزشکی در کنکور تجربی

آمار قبولی موسسه علوم پزشکی سنا در آزمون وزارت بهداشت 1402

خبرنامه ویژه جمع بندی کنکور ارشد وزارت بهداشت

بودجه بندی سوالات کنکور ارشد روانشناسی بالینی وزارت بهداشت

بودجه بندی سوالات کنکور ارشد پرستاری ۹۹ تا ۱۴۰۲

خبرنامه کنکور ارشد وزارت بهداشت شماره 3

دستورالعمل شرکت در کلاس آنلاین سنا

آمار قبولی موسسه علوم پزشکی سنا در آزمون ارشد بهداشت 1401

خبرنامه کنکور ارشد وزارت بهداشت شماره 1

رشته مورد نظر شما

آمار قبولی 3 سال اخیر
نمایندگی در کشور
رشته های تحت پوشش

 

اطلاعات تماس

map آدرس دفتر تهران: میدان انقلاب جمالزاده شمالی تقاطع فرصت شیرازی پلاک 72 طبقه 1

 call  02191017400  (خط ویژه)

 call  02166574345  

پاسخگویی در ساعات اداری (بجز روزهای تعطیل و ساعات 13تا14)

شنبه تا چهارشنبه: از 9 تا 18  پنجشنبه: تا 13