arshad otaghamal

در این مقاله در رابطه با رشته اتاق عمل و آنچه که در رابطه با یک کارشناس اتاق عمل باید بدانید با شما صحبت خواهیم کرد و در ادامه آینده شغلی و بازار کار ارشد اتاق عمل و رشته های مجاز ارشد اتاق عمل و رتبه لازم برای قبولی ارشد اتاق عمل و هر آنچه را که به عنوان یک فرد علاقمند به این رشته باید بدانید را در اختیار شما قرار می دهیم پس تا انتها با ما همراه باشید تا تجربیات مشاوران سنا و البته فارغ التحصیلان ارشد اتاق عمل را بخوانید.

telegram3

معرفی رشته اتاق عمل

وقتی صحبت از اتاق عمل و این رشته می شود، اکثر  کسانی که می خواهند این رشته را انتخاب کنند به این فکر میکنند، که بعد از فارغ التحصیلی در رشته اتاق عمل قرار است کارهایی مثل دادن ابزار جراحی به جراح و حتی خشک کردن عرق از پیشانی جراح را انجام دهند! شاید این ذهنیت اشتباه در بین شما متقاضیان باعث شده تا به طور کلی توضیحات تکمیلی در رابطه با رشته اتاق عمل در مقطع کارشناسی و کارشناسی ارشد رابه شما ارائه بدهیم.

شما با انتخاب و ادامه تحصیل در رشته اتاق عمل مسئولیت بزرگی را بر عهده دارید، شاید در سال های ابتدای تحصیل این موضوع مهم را کامل درک نکنید. اما وقتی وارد کار بالینی شدید متوجه این موضوع می شوید که یک کارشناسی اتاق عمل، تمام مسائل مربوط به جراحی از زمانی که بیماررا تحویل میگیرد تا زمانی که به تخت منتقل میکند و برای دادن پوزیشن درست و حتی بخیه زدن و.... چقد می تواند موثر باشد.

فراموش نکنید جان بیمار در دستان شماست و شما هستید که او را برای جراحی آماده کرده و در حین جراحی با کنترول تمام شرایط اتاق عمل و البته داشتن علم و تجربه کافی در این مورد باید در تمام مراحل از سلامت بیمارمحافظت کنید، حتی در مواقعی که ممکن است جراح به دلیل خستگی یا هر مورد دیگه ای تمرکز کامل نداشته باشد، شما باید با دقت هرچه تمام تر به عنوان دست سوم جراح همیشه یک قدم جلوتر از جراح عمل کنید.

 شما به عنوان یک کارشناس اتاق عمل باید توانایی بالایی در پیشبرد کارهای بالینی مانند بخیه زدن، شناخت انواع گره ها، کار با تمامی وسایل در اتاق عمل در حین جراحی و قبل و بعد آن استفاده می شود را به خوبی بدانید. اتاق عمل قلمرو حکومتی شماست و جراح مهمان شما برای انجام یک جراحی خوب با کمک و کنترول وضعیت اتاق عمل و بیمار توسط شماست، به همین دلیل سعی کنید دانش و مهارت خود را در بالاترین سطح خود نگه دارید و بالابردن تخصص خود در زمینه های مختلف رشته اتاق عمل در مقاطع بالاتراین مسئولیت را به درستی انجام دهید.

چرا به شما توصیه میکنیم اقدام به ادامه تحصیل در مقطع ارشد اتاق عمل داشته باشید؟

شاید به دلیل ظرفیت کم و بسیاری از موارد دیگراین سوال برای شما پیش بیاید که چرا باید در مقطع ارشد اتاق عمل ادامه تحصیل دهم؟  مهم ترین دلیل آن سرکار داشتن شما عزیزان با جان بیماران بوده و به دلیل حساس بودن حیطه کاری رشته اتاق عمل و البته اهمیت تربیت نیرویی کارامد، داشتن توانایی حرفه ای و دارا بودن دانش روز خدمات برای داشتن استاندارد بالاو حفظ سلامت بیمار، ادامه تحصیل در مقطع ارشد اتاق عمل برای شما حائز اهمیت است. زمانی که شما این رشته را برای ادامه تحصیل انتخاب میکنید، باید با اشراف به این موضوع (سلامت جان بیمار و آگاه بودن از آخرین استاندارد) قدم در این راه بردارید و زمانی می توانید خود را در این حرفه موفق بدانید که با تمام وجود به آن علاقه داشته و با وجدان کاری و البته مسئولیت پذیر بودن سعی در بهبود رفاه حال بیماران و ارتقای سطح خود داشته باشید.

bannerfinalmoshavere



وظایف یک کارشناس اتاق عمل

کمک جراحان در اتاق عمل ۲ وظیفه اصلی دارند: سیرکولر و اسکراب.
سیرکولر یعنی فردی که پروسه های استریل شدن را طی نمی کند و وسایل جراحی را فراهم می کند. از این رو حق نزدیک شدن به بیمار را در طی عمل ندارد، بلکه می بایست تمامی نیازهای تیم جراحی را از خارج فیلد استریل کنترل و برآورده کند.
اسکراب نقطه ی مخالف سیرکولر به حساب می آید و فرد در کنار بالین بیمار حضور دارد. تکنولوژیستهای جراحی برای ایفای نقش اسکراب در سه سطح ۱، ۲ و ۳ فعالیت می کنند؛ در سطح اول، فرد وارد عمل های عمومی می شود و در سطح دوم می تواند در عملهای تخصصی تر ایفای نقش نماید و در سطح سوم فرد در حوزه مدیریت نیز وارد می شود. به طور طبیعی تکنولوژیست اتاق عمل در یک وضعیت استریل در طول روند جراحی عمل میکند، همچنین بسیاری از وظایف غیراستریل (وظایف فرد سیار) را نیز در طی یک روز کاری انجام می دهد.

 آینده شغلی و بازار کار ارشد اتاق عمل

اولین نکته: بازار کار ارشد اتاق عمل اشباع نشده است و فارغ التحصیلان می توانند بعد از گذراندن این دوره، باکسب مجوزدر بخشهای جراحی، اتاقهای عمل و مراکز جراحی سرپایی، اورژانس ها، مطبها، بیمارستانهای خصوصی و دولتی و به طورکلی هر جایی که نیاز به اتاق عمل یا مهارتهای فنی اتاق عمل باشد، استخدام شوند. بیشتر متخصصان اتاق عمل جذب مراکز بیمارستانی خواهند شد اما تعدادی از آنان نیز جذب مراکز جراحی و نیز مطب پزشکان میشوند.

منابع ارشد اتاق عمل

اگر جز علاقمندان به ادامه در رشته ارشد اتاق عمل هستید و بدنبال اطلاع از بهترین منابع ارشد اتاق عمل برای این رشته می باشید به شما پیشنهاد میکنیم مقاله منابع آزمون کارشناسی ارشد اتاق عمل را مطالعه نمایید، در این مقاله رفرنس های اعلام شده وزارت بهداشت به همراه بهترین کتاب کنکوری ارشد اتاق عمل بیان شده است، و برای اطلاع از رتبه لازم برای قبولی در آزمون ارشد اتاق عمل هستید برای مشاهده نمونه کارنامه قبولی ارشد اتاق عمل در سال 98 به این مقاله   آخرین رتبه قبولی ارشد اتاق عمل 98-99 مراجعه کنید.  در صورت داشتن سوال می توانید از هر کجای کشور که هستید پاسخ سوالات خود را از طریق ارتباط با مشاوران موسسه علوم پزشکی سنا دریافت نمایید.

رشته های مجاز ارشد اتاق عمل

داوطلبانی که قصد ادامه تحصیل در مقاطع بالاتر را دارید می توانید با مدرک کارشناسی اتاق عمل در رشته هایی مانند آموزش بهداشت،فیزیولوژی،icu و.... شرکت کنید برای اطلاع از جزئیات دانشگاه ها رشته های مجاز با کارشناسی اتاق عمال به مقاله رشته های مجاز برای شرکت در آزمون ارشد اتاق عمل  مراجعه کرده و پاسخ سوالات خود را دراین مقاله دریافت کنید.
 

دیدگاه‌ها  
0 # جواد رجبی 1398-11-05 09:40
ووددد
پاسخ دادن
+1 # فاطمه بیعتی منش 1399-07-23 19:47
سلام رشته اتاق عمل میشه ماهم جراحی کنیم .....بعد حقوقش چقدره
پاسخ دادن
-5 # فاطمه بیعتی منش 1399-07-23 19:49
سلام شما خیای کمک کردین یه سوال دیگه هم دارم ایا رشته اتاق عمل جراحی هم میکنن می تونن جراح شن
پاسخ دادن
-2 # زهرا یکتا 1401-05-21 01:54
من فارغ التحصیل اتاق عمل هستم
در رشته اتاق عمل به هیچ وجهه به طور قانونی نمیتونه فرد اتاق عملی جراحی کنه.
این رو گفتم جهت اینکه برای انتخاب رشته حواستون باشه و آگاه انتخاب رشته کنید.
پاسخ دادن
نوشتن دیدگاه

مطالب مرتبط

دانلود آزمون کشوری ارشد علوم آزمایشگاهی 3 موسسه سنا (50% اول مباح

دانلود آزمون کشوری ارشد علوم آزمایشگاهی 2 موسسه سنا (50% اول مباح

دانلود آزمون کشوری ارشد علوم آزمایشگاهی 1 موسسه سنا (50% اول مباح

دانلود آزمون کشوری ارشد مدیریت خدمات موسسه سنا (50% اول مباحث)

دانلود آزمون کشوری ارشد مامایی موسسه سنا (50% اول مباحث)

دانلود آزمون کشوری ارشد روانشناسی موسسه سنا (50% اول مباحث)

دانلود آزمون کشوری ارشد پرستاری موسسه سنا (50% اول مباحث)

تدریس نمونه کلاس ارشد پرستاری

تحلیل سوالات درس داخلی جراحی ارشد پرستاری 1402

رشته مورد نظر شما

آمار قبولی 3 سال اخیر
نمایندگی در کشور
رشته های تحت پوشش

 

اطلاعات تماس

map آدرس دفتر تهران: میدان انقلاب جمالزاده شمالی تقاطع فرصت شیرازی پلاک 72 طبقه 1

 call  02191017400  (خط ویژه)

 call  02166574345  

پاسخگویی در ساعات اداری (بجز روزهای تعطیل و ساعات 13تا14)

شنبه تا چهارشنبه: از 9 تا 18  پنجشنبه: تا 13