arshad ravanshenasi balini

به دلیل سوالات بسیار زیاد شما عزیزان از مشاوران موسسه علوم پزشکی سنا در این مقاله به معرفی رشته روانشناسی بالینی و بازار کار روانشناسی بالینی خواهیم پرداخت. با توجه به افزایش متقاضیان روز افزون رشته روانشناسی بخصوص فارغ التحصیلانی که قصد ادامه تحصیل در مقطع ارشد روانشناسی بالینی وزارت بهداشت یا وزارت علوم را دارند، در این مقاله علاوه بر معرفی رشته روانشاسی بالینی و بازار کار این رشته،  تفاوت ادامه تحصیل در رشته روانشناسی وزارت علوم و وزارت بهداشت را توضیح داده و هر آنچه را که شما به عنوان یک داوطلب متقاضی رشته روانشناسی در مقطع کارشناسی و ارشد نیاز دارید را به شما توضیح خواهیم داد.

آنچه که در این مقاله مطالعه خواهید کرد شامل:

معرفی رشته روانشناسی و بازار کار روانشناسی بالینی ؟

ارشد روانشناسی بالینی وزارت بهداشت یا وزارت علوم ؟ تفاوت تحصیل در این دو وزارت چیست و کدام بهتر است ؟

با کارشناسی چه رشته ای می توان در ارشد روانشناسی بالینی وزارت بهداشت شرکت کرد؟

چند نفر در آزمون ارشد روانشناسی بالینی وزارت بهداشت شرکت میکنند و تا چه رتبه ای موفق به قبولی می شوند؟

 

telegram3

معرفی رشته و بازار کار روانشناسی بالینی

رشته روانشناسی جزو رشته هایی است که فارغ التحصیلان این رشته می توانند در رابطه با درمان و باز آموزی افراد فعالیت داشته باشند، مهم ترین توانمندی برای یک فارغ التحصیل رشته روانشناسی و کسی که قصد ادامه تحصیل در این رشته را دارد، توانایی برقراری ارتباط با دیگران، قدرت تکلم، توانایی تاثیر گذاری می باشد و یک دانشجوی رشته روانشناسی باید بتواند خود را در هر شرایطی کنترل کند و با بهرمندی از هوش هیجانی،  توانایی مقابله با شرایط حساس را داشته باشد. یکی دیگر از مولفه های مهم یک روانشناسی رازدار بودن آن است تا بتواند حس امنیت و رازداری را به فرد مقابل خود منتقل کند. از لیسانس روانشناسی تا مقاطع بالاتر و با گرایش های مختلف روانشناسی قدرت تاثیرگذاری مهم ترین مولفه ی یک روانشناس است. قبل از اینکه یک روانشناس بخواهد کسی را ارشاد کند و بقولی از رطب خوردن منع کند، خودش نباید رطب خورده باشد! یک روانشناس تا زمانی که در زندگی مشترک خود مشکل دارد نمی تواند مشکلات زندگی مشترک دیگری را حل کند. پس یک روانشناس باید اول روی خود کار کند تا روی دیگران. در ادامه به معرفی بازار کار رشته روانشناسی بالینی می پردازیم.

بازار کار رشته روانشناسی بالینی

یک روانشناسی در مقطع کارشناسی بعد از فارغ التحصیلی می تواند در مراکز دولتی مانند نیروی انتظامی، کانون اصلاح تربیت، بهزیستی، شهرداری، آموزش و پرورش به عنوان معلم و یا مشاورمدرسه در مهد کودک به عنوان مربی مهد فعالیت داشته باشد و در کلینیک های درمان اعتیاد به عنوان روانشناس و در کلینیک ها و مراكز مشاوره ای به کارهای درمانی بپردازد یا با اخذ مجوز از بهزیستی اقدام به تاسیس مهد کودک و سرای سالمندان نماید.

بازار کار رشته روانشناسی بالینی در مقطع کارشناسی ارشد

همانطور که در ابتدا توضیح دادایم شرایط تحصیل و بازار کار در صورتی که قصد ادامه تحصیل در روانشناسی بالینی وزارت بهداشت را داشته باشید متفاوت است. در بین گرایش های روانشناسی معمولا  گرایش روانشناسی بالینی در بین داوطلبان طرفداران بیشتری دارد، اما انتخاب بهترین گرایش به شرایط فردی، پتانسیل شخصی  و شرایط جامعه نیز بستگی دارد.

اگر جزو فارغ التحصیلان کارشناسی ارشد روانشناسی بالینی وزارت بهداشت هستید می توانید در بیمارستان های تابع و یا در دانشگاه های وزارت بهداشت مشغول به فعالیت شوید چون وزارت بهداشت و بیمارستان ها و مراکز درمانی زیرمجموعه آن، بیشتر از فارغ التحصیلان روانشناسی بالینی که خود تربیت کرده است استخدام می کند. همچنین یک فارغ التحصیل روانشناسي باليني با داشتن مجوز از سازمان نظام روانشناسی می تواند امکان تاسیس کلینیک مشاوره را داشته و با بعد از ادامه تحصیل در مقطع دکترا بعنوان هیئت علمی دانشگاه ها مشغول به کار شود. 

فراموش نکنید اگر قصد تاسیس کلینیک مشاوره را دارید، فارغ التحصیلان وزارت بهداشت که به صورت بالینی و عملی در دوران تحصیل فعالیت نموده اند، برای کسب مجوزهای شغلی نیاز به گذراندن دوره های کارآموزی جداگانه ندارند. این در حالی است که فارغ التحصیلان وزارت علوم، دانشگاه آزاد و... مطابق قوانین سازمان روانشناسی می بایست بیش از 400 ساعت کار عملی در کلینیک روانشناسی داشته باشند و متاسفانه تعداد کلینیک های روانشناسی ما در کشور جوابگوی این همه کاراموز نیست.

سخن مشاور با کسانی که در مقطع کارشناسی بوده و قصد ادامه تحصیل در مقطع ارشد را دارند:

یکی از پرتکرار ترین سوالاتی که اغلب فارغ التحصیلان رشته ی کارشناسی روانشناسی از ما میپرسند فرق بین ادامه تحصیل در وزارت بهداشت و وزارت علوم می باشد و تفاوت تحصیل در این دو وزارت چه تاثیری در بازار کار خواهد داشت؟

یکی از تفاوت های روانشناسی بالینی وزارت بهداشت با وزارت علوم این است که وزارت بهداشت تنها از بین داوطلبان با لیسانس روانشناسی و رشته مشاوره و راهنمایی پذیرش دانشجوی کارشناسی ارشد می کند، این در حالیست که کلیه افراد با هر لیسانسی میتوانند در آزمون ارشد روانشناسی وزارت علوم (کلیه گرایشها) شرکت کنند. پس رقابت در آزمون ارشد روانشناسي باليني وزارت بهداشت فقط بین روانشناس هاست و رقابت بیشتر است.

دیگرتفاوت اصلی این رشته در این دو وزارتخانه در این است که بیشتر دروس روانشناسی بالینی وزارت بهداشت در داخل بیمارستانهای تابع ارائه میشود و دانشجویان به صورت بالینی و عملی با چالشها و جذابیت های شغلی رشته خود روبه رو میشوند این در حالی است که این دروس در دانشگاه های وزارت علوم کاملا به صورت تئوری ارائه میشود، از این رو فارغ التحصیلان وزارت بهداشت با مهارتهای فوق العاده بیشتری وارد بازار کار می شوند. کمااینکه همانطور که گفتیم فارغ التحصیلان وزارت بهداشت که به صورت بالینی و عملی در دوران تحصیل فعالیت نموده اند، برای کسب مجوزهای شغلی نیاز به گذراندن دوره های کارآموزی جداگانه ندارند.

تفاوت منابع آزمون ارشد روانشناسی بالینی وزارت بهداشت با دیگر آزمون ها

منابع امتحانی و سبک سوالات آزمون روانشناسی بالینی وزارت بهداشت تا حد زیادی با وزارت علوم متفاوت است. این بدان معنی است که اگر می خواهید یک سری کتاب تهیه کنید که به درد هر دو آزمون بخورد جواب نخواهید گرفت! برای انتخاب منابع خود با مشاوران سنا تماس بگیرید.مشاوره با مشاوران قوی ترین موسسه در وزارت بهداشت: 02166574345

 

اگر قصد ادامه تحصیل در رشته روانشناسی بالینی وزارت بهداشت را دارید:

یکی از مهم ترین دغدغه داوطلبان بخصوص در رشته روانشناسی به دلیل وجود منابع زیاد، تهیه کتاب های کنکوری  و طبقه بندی شده می باشد تا در مدت زمانی که فرصت برای مطالعه دارند، بتوانند به خوبی همه ی مباحث مورد نیاز را مطالعه و فرصت جمع بندی و یادگیری صحیح را داشته باشند. یکی از خدماتی که موسسه علوم پزشکی سنا می تواند دراختیار متقاضیان رشته روانشناسی بالین وزارت بهداشت قرار دهد، ارائه کتاب های کنکوری و طبقه بندی شده برای داشتن مطالعه صحیح با برنامه درست به داوطلبان می باشد تا علاوه بر مرور کامل دروس در مدت زمان باقی مانده تا زمان برگزاری کنکور فرصت جمع بندی و یادآوری مطالبی که خوانده اند را داشته باشند.

یکی از دغدغه های اصلی داوطلبان بخصوص در رشته روانشناسی به دلیل حجم زیاد منابع  و فرار بودن مطالب، جمع بندی و زدن تست در هر بخش می باشد و یکی از سوالاتی که اکثر شما متقاضیان رشته روانشاسی بالینی از مشاوران ما می پرسید نحوه جمع بندی و اینکه چگونه از میزان آمادگی خود مطالع شویم؟ برای رفع این مشکل داوطلبان، پیشنهاد مشاوران سنا به شما زدن تست زیاد برای هر مبحث و شرکت در آزمون های آزمایشی برای شناسای نقاط قوت و ضعف خود و میزان درصدی که در هر درس می زنید می باشد.

پس به طور کلی گام درست ودر نهایت داشتن منابع درست و آزمون، خطا می تواند کمک بسیار به آمادگی شما برای قبولی در دانشگاهی که می خواهید موثر باشد. برای این هدف می توانید با مشاوران موسسه علوم پزشکی سنا در ارتباط بوده و پاسخ سوال های خود را از طریق تماس با شماره 02166574345 دریافت نمایید.

سوال: با کارشناسی چه رشته ای می توان در ارشد روانشناسی بالینی وزارت بهداشت شرکت کرد؟

در آزمون کارشناسی ارشد وزارت بهداشت این موضوع برای گرایش های مختلف، متفاوت است. برای شرکت و قبولی در گرایش روانشناسی بالینی فقط فارغ التحصیلان کارشناسی روانشناسی، مشاوره و راهنمایی مجاز به شرکت در آزمون ارشد روانشناسی بالینی وزارت بهداشت هستند.
برای شرکت و قبولی در گرایش روانشناسی سلامت و روانشناسی سلامت، کلیه فارغ التحصیلان کارشناسی روانشناسی مجاز به شرکت هستند.
برای قبولی در گرایش روانشناسی بالینی کودک و نوجوان، فقط کارشناسی روانشناسی با گرایشهای بالینی، عمومی، رشد، شخصیت و گرایش کودکان استثنایی مجاز به شرکت و قبولی هستند.

سوال :  چند نفر در آزمون ارشد روانشناسی بالینی وزارت بهداشت شرکت میکنند و تا چه رتبه ای موفق به قبولی می شوند؟
 در مجموع حدود 4000 نفر در این آزمون شرکت می کنند و در کل حدود 100 نفر پذیرفته می شوند. پس با انتخاب درست منابع و کتاب ها شما می توانید جز قبول شدذگان در بهترین دانشگاه در رشته خود باشید.

سوال: از چه زمانی و چگونه شروع به تست زنی کنم؟ نزدیک کنکور یا بعد از خواندن هر فصل؟

 تست زنی باید در طول مطالعه نیز انجام گیرد نه فقط نزدیک کنکور. توصیه می کنیم از کتاب های تست میکروطبقه بندی استفاده کنید. این کتاب ها تست های کنکوری و تالیفی را بر اساس مبحث، برای شما طبقه بندی کرده اند. بعنوان مثال چند نمونه از بهترین کتاب های تست طبقه بندی شده، عبارتند از کتاب گنجینه جامع سوالات روانشناسی بالینی، و همچنین مجموعه کتاب های تاس رشته روانشناسی بالینی سنا با پاسخ تشریحی که سوالات این کتاب ها به سبک سوالات آزمون ارشد وزارت بهداشت در سالهای اخیر طراحی شده اند. توصیه میکنیم همیشه صبر کنید یک فصل تمام شود، بعد به سراغ تست‌های فصل خوانده‌شده بروید و سعی کنید با یک نگاه صرفا آموزشی به تست زنی بپردازید، این کار باعث خواهد شد توانایی انتقال تمرکز شما از یک‌فصل به فصل دیگر بالاتر رود. حتی اگر فکر میکنید تست های زیادی را نمیتوانید پاسخ دهید اصلاً نگران نشوید، توجه کنید پاسخ های تشریحی را باید با دقت مطالعه کنید، چون مطالعه کامل تست‌های اشتباه زده شده، ماندگاری آن را در ذهن شما چند برابر خواهد کرد. اصل تست زنی مربوط به مرحله تصحیح اشتباهات است.

در صورت داشتن سوال در رابطه با بازار کارارشد روانشناسی بالینی با مشاوران ما در ارتباط باشید.

دیدگاه‌ها  
+23 # یوسفی 1398-06-24 23:11
سلام.وقت بخییر بنده مقطع کارشناسی وارشدم رو بالینی دانشگاه آزاد خوندم اما برای مقطع دکتری میخام برای دانشگاه دولتی اقدام کنم اما مرددم که علتش هم باوری که میگه دانشگاهای علوم وبهداشت دانشجوهای خودشون رو تو اولویت قرار میدن که این مسعله یه مقدار نگرانی رو زیاد میکنه .آیا این مسعله صحت داره ودر کدوم دانشگاه کمتره؟
پاسخ دادن
+11 # امیر نیا 1398-07-12 12:09
با سلام.من میخوام ارشد را رشته روانشناسی بالینی کودک و نوجوان بخونم و در مقطع دکترا روانشناسی بالینی وزارت بهداشت بخونم.
آیا این امکان وجود دارد یا نه؟
لطفا راهنمایی ام فرمائید با تشکر
پاسخ دادن
+9 # امیدی 1399-07-11 10:35
سلام. من لیسانس علوم تربیتی دارم گرایش مدیریت و برنامه ریزی آموزشی از دانشگاه پیام نور. اگر در مقطع ارشد روان شناسی بالینی در دانشگاه آزاد بخونم‌‌‌، میتونم بعد از گرفتن مدرک فوق لیسانس اقدام به تاسیس کلینیک مشاوره بکنم. لطفا جواب بدید
پاسخ دادن
-2 # مهدیه ر 1400-05-21 17:10
سلام خیر نمیتونید چون برای تاسیس کلینیک مشاوره نیاز به اخذ پروانه نظام روانشناسی دارید و برای اخذ این مدرک هم حتما باید دو مدرک متوالی شما در رشته روانشناسی یا مشاوره باشه: یعنی یا کارشناسی +کارشناسی ارشد یا کارشناسی ارشد+دکتری هر دو در رشته روانشناسی
پاسخ دادن
+4 # نسرین اسداللهی 1399-08-14 14:03
سلام من لیسانس علوم اجتماعی گرایش پژوهشگری دارم برای ارشد میخوام فراگیر پیام نور روانشناسی بالینی ثبت نام کنم ممنون میشم راهنمایی بفرمائید
پاسخ دادن
+1 # جمال 1401-10-02 22:17
سلام. من لیسانس آموزش ابتدایی دارم، میخوام برا ارشد روانشناسی بالینی (وزارت علوم) بخونم خواستم ببینم میشه ب عنوان مشاور داخل مدرسه کار کنم؟؟؟
پاسخ دادن
0 # کوهرنگ بختیاری 1401-10-25 11:38
سلام با کارشناسی آسیب شناسی اجتماعی اعتیاد میشه ارشد روانشناسی بالینی خوند؟ با تشکر
پاسخ دادن
نوشتن دیدگاه

مطالب مرتبط

آزمون MHLE چیست؟زمان برگزاری و تعداد سوالات

دانلود آزمون کشوری ارشد روانشناسی موسسه سنا (50% اول مباحث)

تغییرات آزمون MHLE وزارت بهداشت 1403

دانلود دفترچه سوالات دکتری وزارت بهداشت ۱۴۰۲

کلاس مدیریت خدمات بهداشتی درمانی وزارت بهداشت

نکات مهم قبل از انتخاب رشته های علوم پزشکی در کنکور تجربی

دانلود کلید سوالات دکتری وزارت بهداشت ۱۴۰۲

لیست رشته های طرح اجباری علوم پزشکی ۱۴۰۲

آمار قبولی موسسه علوم پزشکی سنا در آزمون وزارت بهداشت 1402

رشته مورد نظر شما

روانشناسی بالینی وزارت بهداشت

مرتبط با رشته مجموعه روانشناسی بالینی

class  azmoon

book  basteh

moshavereh  amar ghabooli

download soal  mofid

niazmandi

در اپلیکیشن و سایت نیازمندی علوم پزشکی همه چیز هست: آگهی فروش اقلام و خدمات پزشکی، آگهی استخدامی و...

leithner sana award 95

آمار قبولی 3 سال اخیر
نمایندگی در کشور
رشته های تحت پوشش

 

اطلاعات تماس

map آدرس دفتر تهران: میدان انقلاب جمالزاده شمالی تقاطع فرصت شیرازی پلاک 72 طبقه 1

 call  02191017400  (خط ویژه)

 call  02166574345  

پاسخگویی در ساعات اداری (بجز روزهای تعطیل و ساعات 13تا14)

شنبه تا چهارشنبه: از 9 تا 18  پنجشنبه: تا 13