طبق اخبار منتشر شده از وزیر بهداشت، رشته‌های جدید و ظرفیت پذیرش دانشجو، شروط راه‌ اندازی رشته‌های جدید در دانشگاه و نحوه پذیرش دانشجوی شهریه‌ای و انتقالی در دانشگاه  در دست اقدام و برسی می باشد. در ادامه به توضیحات کلی می پردازیم.

در صورت داشتن سوال در رابطه با رشته های علوم پزشکی و بازار کار ، منابع و رشته های مجاز ، شرایط ادامه تحصیل در رشته های علوم پزشکی و اطلاع از راه های قبولی و هر سوالی که در رابطه با رشته های علوم پزشکی دارید می توانید از طریق ارتباط با موسسه علوم پزشکی  پاسخ تمام سوالات خود را دریافت نمایید.

 

توقف پذیرش دانشجو در برخی رشته‌های پزشکی

طبق اخبار اعلام شده در سال های آتی برنامه علوم پزشکی شهید بهشتی برای توسعه هوشمندانه رشته ها و ظرفیت پذیرش بر اساس رصد بازارو بر اساس ظرفیت رشته های مورد نیاز کشور، رشته های خط مقدم علم و تکنولوژی و رشته هایی که مستقیما با ارایه خدمت به جامعه در ارتباطند، افزایش یافته و ظرفیت پذیرش دانشجو برای رشته های غیرضروری، محدود و متوقف خواهد شد.

3 شرط راه اندازی رشته های جدید در دانشگاه

ظرفیت پذیرش دانشجو در برخی رشته ها بنا به درخواست وزارت بهداشت چند درصدی افزایش یافته است، در همین راستا درخواست دانشگاه برای محدودیت پذیرش دانشجو در بسیاری از رشته ها را به وزارت بهداشتاعلام شده. همچنین از این پس رشته های جدید تنها در صورت دارا بودن سه شرط ارایه خدمت سلامت، توسعه علوم و فناوری جدید و یا نیاز بازار و جامعه، راه اندازی می شوند.

 در برخی از رشته ها همچون (روان شناسی سلامت) پذیرش دانشجو متوقف شده، با این حال در ظرفیت کنکور محدودیتی اعمال نشده، چراکه ظرفیت ها نهایتا توسط وزارت بهداشت و سازمان سنجش نهایی و اعلام می شود.

تعیین نیاز کشور به پزشک و پرستار برای 5 سال آینده

 با این نیازسنجی، نیاز کشور به پزشک، پرستار، دندانپزشک، داروساز و سایر نیروهای مورد نیاز برای 5 سال آینده تعیین و در شورای گسترش وزارت بهداشت به تصویب رسیده، همچنین مأموریت و سهم هر دانشگاه مشخص شده است.

 این نیازسنجی به تولید ناخالص ملی، بازار و بخش خصوصی، کارخانه ها و صنعت و سایر بخش های خدماتی کشور مرتبط است، چراکه نیروی های متخصص برای رفع نیاز این حوزه ها پذیرش و تربیت می شوند، بنابراین طبیعیست که با اعلام نیاز از سوی این بخشها، ظرفیت پذیرش در رشته های مختلف کم یا زیاد شود. از طرف دیگر تربیت فارغ التحصیل بیکار و با مهارت ناکافی نیز مشکل و معضل جدیدیست که باید برای پیشگیری از آن چاره اندیشی شود.

پذیرش دانشجو در رشته های غیرضروری تنها با پرداخت شهریه

بیشترین محدودیت و توقف پذیرش دانشجو در رشته هایی صورت گرفته که نیاز به طرح نداشته و اگر هم دانشجویی پذیرش شده در قبال دریافت شهریه بوده است. چراکه نباید برای تربیت دانشجو در رشته های غیرضروری ازمنابع دولت استفاده کنیم، ادامه تحصیل در برخی از این رشته ها تنها یک علاقه شخصی است، بنابراین ضرورتی برای تقویت و تشدید این رشته ها وجود ندارد و یا این ظرفیت ها می تواند به دانشجویان خارجی متقاضی تحصیل در داخل کشور اختصاص یابد.

نحوه پذیرش دانشجویان شهریه‌ای و انتقالی در دانشگاه

 ظرفیت سه رشته اصلی پزشکی، دندانپزشکی و داروسازی تغییری نداشته است، ظرفیت های اضافه نیز به دانشجویان شهریه پرداز و یا دانشجویانی که از دانشگاههای خارج به داخل منتقل می شوند، بر اساس ظرفیتی که دانشکده اعلام می کند و مصاحبه ای که انجام می دهد، اختصاص می یابد.

برای جذب دانشجوی شهریه ای از ظرفیت های دولتی دانشگاه کم نمی‌شود، هدف اصلی دانشگاه حفظ و ارتقای کیفیت و صلاحیت آموزشی است و به هیچ عنوان برند و اعتبار دانشگاه شهید بهشتی را بخاطر پول کاهش نمی دهیم.

انتقاد از شیوه پذیرش دانشجو در دانشگاهها

با توجه به شیوه فعلی پذیرش دانشجو در دانشگاهها و با انتقاد از نحوه هدایت تحصیلی دانش آموزان، بیشترین تقاضا برای ورود به رشته های گروه پزشکی و در اصل سه رشته اصلی پزشکی، دندانپزشکی و داروسازیست که اگرچه از یک منظر برای ما فرصت است ولی از طرف دیگر تهدیدی برای کشور است، چراکه این مساله نشان دهنده  وجود مشکل در هرم شغلی است که در آینده مطمئنا کشور را با چالش روبرو می‌کند.

 

سرمایه گذاری برای ایجاد شغل به بخش خصوصی واگذار شود

متاسفانه کارخانه ها و صنایع کشور رو به تعطیل است، بنابراین سرمایه گذاری برای ایجاد شغل ضرورت امروز جامعه ماست که باید به بخش خصوصی واگذار شود. چراکه حرکت به سمت اقتصاد دولتی مشکلات عدیده ای به دنبال خواهد داشت.

 

لینک مرتبط:

کلاس های حضوری موسسه سنا در تهران

 

 

 

نوشتن دیدگاه

مطالب مرتبط

نمونه سوال رایگان آزمون های کشوری سنا

دانلود آزمون کشوری ارشد علوم آزمایشگاهی 3 موسسه سنا (50% اول مباح

دانلود آزمون کشوری ارشد علوم آزمایشگاهی 2 موسسه سنا (50% اول مباح

دانلود آزمون کشوری ارشد علوم آزمایشگاهی 1 موسسه سنا (50% اول مباح

آدرس سایت ثبت نام آزمون لیسانس به پزشکی

نکات مهم قبل از انتخاب رشته های علوم پزشکی در کنکور تجربی

بودجه بندی سوالات آزمون لیسانس به پزشکی

شهریه دانشگاه علوم پزشکی ۱۴۰۲-۱۴۰۳

لیست رشته های طرح اجباری علوم پزشکی ۱۴۰۲

رشته مورد نظر شما

آمار قبولی 3 سال اخیر
نمایندگی در کشور
رشته های تحت پوشش

 

اطلاعات تماس

map آدرس دفتر تهران: میدان انقلاب جمالزاده شمالی تقاطع فرصت شیرازی پلاک 72 طبقه 1

 call  02191017400  (خط ویژه)

 call  02166574345  

پاسخگویی در ساعات اداری (بجز روزهای تعطیل و ساعات 13تا14)

شنبه تا چهارشنبه: از 9 تا 18  پنجشنبه: تا 13